وبلاگ

كفش اسپرت مناسب برای وزرش و پياده روی

انتخاب كفش مناسب برای وزرش و پياده روی از موضوعات بسیار مهمی می باشد که اگر از علاقه مندان به پیاده روی هستید، باید به آن توجه داشته باشید. کفش ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک برای منظوری استفاده می گردند؛ به طوری که کفش هایی اسپرت برای پیاده روی مناسب هستند که ضمن سبک و راحت بودن، به هیچ قسمت از پا نیز آسیب و فشاری را وارد نکنند.

اما انتخاب کفش اسپرت و مناسب برای پیاده وری همیشه کار آسانی نیست و برای انتخاب یک کفش مناسب برای پیاده روی های طولانی و همینطور دویدن، باید موارد زیادی در نظر گرفته شود. در ادامه این مقاله از سایت سارگل قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه باید برای ورزش کردن و پیاده روی کفش مناسبی را انتخاب کنیم.

مزایای استفاده از کفش اسپرت مخصوص ورزش و پیاده روی

وقتی شما تصمیم می گیرید که از یک کفش اسپرت مناسب برای پیاده روی استفاده کنید، این کار ضمن اینکه فعالیت بدنی شما را بهبود می بخشد، دارای مزیت های بسیار دیگری نیز می باشد.

مهم ترین مزیت استفاده از کفش مناسب برای ورزش و پیاده روی کردن این است که به اعضای بدن شما هیچ آسیبی وارد نمی شود و از نواحی اطراف قوس پا مراقبت می کند؛ به طوری که از ایجاد آسیب و فشار به این ناحیه جلوگیری می کند.

همینطور با استفاده از کفش اسپرت مناسب برای پیاده روی، از میزان درد و تورم در نواحی مختلف پا همانند ساق و مچ پا کم می شود و منجر به افزایش کمیت و کیفیت این فعالیت بدنی می گردد.

آشنایی با قسمت‌های مختلف کفش

اگر قصد خرید یک کفش پیاده روی مناسب را دارید، در وهله اول باید اجزای مختلف یک کفش را بشناسید و بر اساس ویژگی هایی که هر قسمت باید از آن برخوردار باشد، اقدام به انتخاب کفش مناسب نمایید. در ادامه پیرامون هر کدام از قسمت های مختلف کفش توضیحاتی را آورده ایم:

  • محافظ تاندون آشیل : این قسمت از کفش محافظ پاشنه پا می باشد و فشار و ضرباتی که به آشیل وارد می شود را دفع می کند.
  • طوق کفش : بالشتکی که محافظ مچ پا است.
  • سطح بالایی یا رویه کفش : این قسمت، کفش را به صورت محکم در پا نگه می دارد؛ در کفش های مناسب برای پیاده روی این قسمت مشبک است و امکان گردش هوا در کفش را فراهم می کند.
  • کفی کفش : بالشتکی که در کف کفش وجود داد.
  • زیره کفش : قسمتی که با زمین در تماس می باشد؛ شیارها و عاج های زیر کفش برای راحتی در راه رفتن و حفظ تعادل تاثیر گذار می باشند.
  • پنجه کفش : پنجه کفش محل قرار گرفتن انگشتان پا می باشد که در صورت تنگ بودن منجر به انحراف انگشتان و تغییر ظاهر آن ها می گردد.

ویژگی‌های مهم کفش اسپرت مناسب برای ورزش و پیاده روی

در انتخاب کفش اسپرت مناسب برای ورزش کردن و پیاده روی بهتر است به نکات زیر توجه شود:

وزن کفش اسپرت

از مهم ترین و تاثیرگذار ترین عوامل در انتخاب کفش های ورزشی، وزن آن ها می باشد؛ کفش هایی که مخصوص دویدن و پیاده روی هستند، باید سبک باشند تا قدم زدن با آن ها آسان تر شود.

به همین دلیل در کفش های اسپرت مناسب برای پیاده روی، از موادی استفاده می شود که سبک هستند؛ به عنوان مثال در ساخت آن ها رویه ای پارچه ای یا لایه ای میانی از جنس ماده شیمیایی  EVA استفاده می گردد.

برخورداری از قابلیت تنفس

از مهم ترین نکات انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی و دویدن، برخورداری کفش از قابلیت تنفس می باشد. در زمان فعالیت های ورزشی میزان سوخت و ساز بدن و همینطور میزان گردش خون زیاد می شود و همین موضوع منجر به افزایش دما در پا نیز می گردد.

بنابراین در انتخاب بهترین کفش اسپرت برای پیاده روی و ورزش کردن، تنفس خوب کفش با گردش هوای بیشتر در قسمت های داخلی بسیار مهم است؛ چراکه به تعریق کمتر پا کمک می کند و منجر به خنک ماندن سطح پوست می شود.

به منظور ایجاد زمینه ای برای گردش هوای بیشتر در کفش های اسپرت برای قسمت رویی آن ها از پارچه استفاده می کنند تا گردش هوا از میان الیاف موجود بر روی آن ها به خوبی انجام شود.

انعطاف پذیری کفش های اسپرت

از ویژگی های مهم کفش های اسپرت مناسب برای پیاده روی و دویدن، انعطاف پذیری بالای آن ها است؛ البته کفش های مناسب برای دویدن باید انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کفش های پیاده روی داشته باشند.

برخورداری از انعطاف پذیری بالا در کفش های مناسب پیاده روی، سبب می شود حرکاتی شامل خم شدن پنجه پا، آسان تر انجام شود. از راهکارهای مناسب برای تشخیص میزان انعظاف پذیری کفش ها، نگه داشتن پاشنه و خم کردن پنجه بر روی زمین می باشد؛ در صورتی که کفش اجازه دهد پای شما همانند زمانی که کفش به پا ندارید، خم شود؛ می توان گفت که کفش انتخابی تان از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.  کفش هایی که انعطاف پذیری بالایی ندارند، به مرور به ناحیه تاندون آشیل یا عضلات پشت ساق پا آسیب وارد می کنند.

زیره و لایه میانی

توجه به میزان ضربه پذیری و انتقال ضربه پا نیز در هنگام انتخاب و خرید کفش های ورزشی بسیار مهم می باشد. اغلب کفش ها دارای زیره لاستیکی هستند و از این نظر فرق زیادی با یکدیگر ندارند اما آنچه که این کفش ها را از یکدیگر متمایز می کند، نحوه طراحی زیره لاستیکی آن هاست.

در صورتی که زیره کفش های اسپرت پیاده روی به شیوه اصولی طراحی شده باشند، در ناحیه میانی دارای قوس هایی هستند که فشار حاصل از ضربات وارد شده به کفش را کمتر به پا منتقل می کنند.

البته لایه میانی نیز در کاهش میزان انتقال فشار حاصل از ضربات به کفش دخیل می باشد. لایه میانی ضمن اینکه فشار حاصل از وزن را کمتر از میزان وارد شده به زمین منتقل می کند، ضربات و فشار های وارد شده از زمین به کفش را نیز تا حد ممکن کاهش می دهد.

معمولا برای ساخت لایه میانی سعی می شود که از موادی استفاده شود که ضمن سبک بودن، قابلیت تحمل فشار زیادی را نیز داشته باشند.

اینک سوالی که پیش می آید این است که آیا جنس زیره و لایه میانی کفش برای افرادی که پای صاف یا قوس ضعیف دارند با دیگران متفاوت است یا خیر؟ برای یافتن جواب این سوال اینجا را کلیک کنید.

سخن آخر

تمام هدف یک کفش اسپرت مناسب برای پیاده روی این است که به مناسب ترین حالت ممکن طراحی شده باشد تا فرد در طول پیاده روی و ورزش کردن احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

کفش هایی که برای پیاده روی مناسب هستند، معمولا رویه ای کوتاه دارند و در قسمت پاشنه پا نیز از قابلیت آزادی حرکتی بیشتری برخوردار می باشند. ضمن اینکه پنجه این نوع از کفش های اسپرت نیز ممولا کمی پهن تر از کفش های معمولی طراحی می شود تا برای پنجه پا فضای کافی را ایجاد کنند و از مشکلاتی همچون ایجاد فشار بیش از اندازه به این قسمت جلوگیری گردد.

شما عزیزان می توانید برای انتخاب کفش مناسب برای دویدن و پیاده روی از بخش کفش اسپرت سایت سارگل دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *